Niet of laat betalende debiteuren is een groot probleem binnen het MKB. Een groot deel van de faillissementen heeft als oorzaak het niet of laat betalen van klanten. Zeker als je veel op pad bent is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je debiteurenadministratie goed op orde is. Deze administratie moet ervoor zorgen dat je een scherp inzicht hebt in de facturen die uitstaan bij je klanten en of deze nog binnen de betalingstermijn zitten. Als betalingstermijnen worden overschreden dan moet er snel actie ondernomen worden om te laten zien dat je er kort op zit. Dit helpt namelijk om klanten je factuur meer voorrang te laten geven. In dit blog vertellen we meer over een strakke debiteurenadministratie.

Wat is er nodig voor een goede debiteurenadministratie?

Zoals ik hierboven al aangaf is goed inzicht in je debiteuren essentieel. Een goede debiteurenadministratie moet dat in ieder geval opleveren. Om dit te bewerkstelligen is het meestal verstandig goede software aan te schaffen om je administratie in bij te houden. Hiervan is inmiddels voldoende beschikbaar op de markt en kun je deze software over het algemeen vrij breed inzetten. Vaak kun je er ook mee factureren. Het is dan een kwestie van gegevens van je klant invoeren en het de te factureren zaken met bedragen en er rolt een factuur uit die aan de vereisten voldoet. En met vereisten bedoel ik de zaken die erop moeten komen te staan. Onder andere een factuurnummer die netjes doorloopt. Op het moment dat de factuur verstuurd is zal deze in het systeem staan met de uiterste betaaltermijn. Vaak komt er dan een melding op het moment dat deze datum is overschreden. Hierna kan je dus op korte termijn een herinnering versturen. Door dit binnen vijf dagen te doen laat je aan je klant zien dat je er op een vriendelijke manier toch kort op zit.

Wat als een goede debiteurenadministratie niet helpt?

Helaas komt dit ook voor. Je kunt zaken nog zo goed geregeld hebben het kan altijd voorkomen dat een klant toch niet tot betalen overgaat om wat voor reden dan ook. Het wordt dan tijd voor wat hardere maatregelen en vaak is dat de vordering overdragen aan een incassobureau. Zij gaan met hun ervaring voor je aan de slag om de vordering te innen. Eerst op en wat vriendelijkere manier en als dat niet helpt zetten ze juridische middelen in om de vordering uiteindelijk geïnd te krijgen.