Privacy is een hot item tegenwoordig. Zeker sinds er in mei van dit jaar een nieuwe wet is ingegaan op dit vlak. Als je bij je bedrijf regelmatig te maken hebt met privacygevoelige gegevens dan zul je te maken krijgen met een zogenaamde clean desk policy. Dus niet zomaar allerlei papieren op je bureau laten liggen en zeker niet als deze privacy gevoelige informatie bevatten. Kantoorkasten zijn hierbij echt noodzakelijk om deze privacygevoelige informatie op te bergen en zodoende je bureau schoon te houden. Maar wat voor kantoorkast voldoet dan aan de behoefte die je hebt en past ook nog goed bij de inrichting van je kantoor? In dit blog vertellen we er in ieder geval wat meer over.

Wat heb ik nodig?

Ook voor de kantoorkasten geldt dat je er behoorlijke keuzestress van kunt krijgen. Er is veel mogelijk en de vraag is altijd wat nu toereikend is voor de behoefte die je hebt. Een belangrijke eerste vraag is of je er privacygevoelige gegevens in moet opslaan ja dan wel nee. Zo ja dan is het van belang dat de kast in ieder geval goed afsluitbaar is. Een kast die daaraan zou voldoen zijn de brochurekasten. Deze is goed geschikt om bijvoorbeeld dossiers in op te bergen en deze kast is ook goed afsluitbaar. Daarnaast is er een algemeen onderscheid te maken in de kantoorkasten met schuifdeuren en die met roldeuren. Ook zijn er kasten waarin meerdere zaken zitten verwerkt. Bijvoorbeeld een plek om echt dossiers op te bergen en een aantal ladeblokken om andere zaken in op te bergen. Zo is de kast in te zetten voor meerdere doeleinden en kun je ervoor zorgen dat er meerdere zaken uit het zicht zijn die je niet echt in het zicht wil hebben. De rest van de zaken hebben vooral met smaak te maken en de huidige inrichting van je kantoor.

Project clean desk policy

Met alleen kantoorkasten ben je er nog niet. Veel medewerkers zijn zich vaak onvoldoende bewust van het feit dat ze werken met privacy gevoelige gegevens en geven dit daarom ook niet de aandacht die het verdient. Als je binnen je bedrijf aan de slag gaat met clean desk policy is het verstandig om dit in een projectvorm te gieten. Het allerbelangrijkste is dat er bij de medewerkers voldoende risicobewustzijn is. Als dit er is gaan ze het ook logischer vinden om einde van de dag de privacygevoelige informatie netjes op te bergen in een kantoorkast.